Usuwanie wgnieceń PDR

Czym tak naprawdę jest PDR?

PDR (ang. Paintless Dent Repair) – usuwanie wgnieceń karoserii samochodowych bez konieczności późniejszego lakierowania.

Technologia ta narodziła około 1940 roku w zakładach Mercedesa, gdy w czasie produkcji pracownicy zauważyli wgniecenia i inne niedoskonałości na karoserii, które należało jakoś usunąć. Metoda ta była przez wiele lat nieznana ogółowi społeczeństwa i nie wychodziła poza mury zakładów produkcyjnych samochodów osobowych. Do dziś wielkie koncerny samochodowe stosują tę metodę w celu usunięcia wgnieceń powstałych w wyniku nieudolnego montażu elementów karoserii.

Z czasem technologia ta weszła do ogólnego użytku dzięki czemu można wykonać naprawy uszkodzeń poszyć karoserii samochodowych bez lakierowania spowodowanych różnymi czynnikami np. działaniem gradu, uszkodzeniami parkingowymi, aktami wandalizmu lub spadającymi z drzew kasztanami.

Dzięki metodzie PDR możemy zaoszczędzić czas oraz pieniądze w porównaniu do tradycyjnej metody naprawy blacharsko-lakierniczej, nie pozostawiając żadnych śladów naprawy, zachowując przy tym oryginalną powłokę lakieru. Dzięki temu nie powodujemy utraty wartości naprawionego pojazdu.

Na czym polega metoda PDR?

Metoda usuwania wgnieceń bez lakierowania PDR polega na przywróceniu pierwotnego stanu blachy, która została uszkodzona poprzez działanie czynników zewnętrznych. Stosuje się dwie metody naprawy karoserii.

Pierwsza metoda tzw. drutowa, która polega na naprawie wgniecenia od spodu blachy poprzez „masowanie” karoserii od wewnętrznej strony poprzez specjalistyczne narzędzia nazywane drutami. Narzędzia te działają na zasadzie dźwigni, technik PDR poprzez odpowiednio dobrany nacisk i precyzyjne ruchy, doprowadza do całkowitego zniwelowania nierówności powstałych na karoserii. W celu dokładnej lokalizacji wgnieceń używa się specjalnych lamp bezcieniowych, które ułatwiają wyeliminowanie nawet najmniejszych nierówności.

Drugą metodą PDR jest metoda klejowa. Polega ona na przyklejeniu w miejscu uszkodzenia od zewnętrznej strony, specjalnego adaptera tzw. grzybka przy pomocy kleju specjalistycznego kleju termotopliwego, a następnie wyciągnięcia uszkodzenia przy pomocy tzw. pullera lub młotka bezwładnościowego. Metodę klejową stosuje się przede wszystkim w miejscach, w których nie mamy dostępu do wgniecenia od strony wewnętrznej takich jak słupki dachu, które są profilami zamkniętymi. 

Narzędzia wykorzystywane w technice PDR nie wymagają tak dużo miejsca jak tradycyjne narzędzia blacharsko-lakiernicze, dlatego też metodę tą można stosować u klienta na miejscu, bez konieczności pozostawiania samochodu w warsztacie. Metoda ta pozwala na naprawę uszkodzeń od kilkudziesięciu minut (małe wgniecenia) do kilku godzin (duże wgniecenia). Jest to z pewnością najlepsza opcja dla osób, którym bardzo zależy na czasie.

Wycenę naprawy wgniecenia metodą PDR możemy oszacować na podstawie przesłanych zdjęć uszkodzenia oraz podaniu marki i modelu samochodu.

Naprawa karoserii metodą PDR jest przyjazna środowisku ponieważ nie ma konieczności wymiany całego elementu na nowy lub jego powtórnego malowania.